|
اخبار معرفی استان چارت تشکیلاتی تماس با ما مزایده و مناقصه عناوین برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی امام خمینی(ره) موسسه فرهنگی ورزشی صدرا بیمارستان روان پزشکی فجر تبریز موزه شهدا کتابخانه شاهد وایثار آذربايجان شرقي ،سرزمين شكوه و زيبائي ها ،سرزمين دلاوري هاوجانفشانيها ،مهدآزادي وآزادي خواهي است ومردمانش به تدين ،مهمان نوازي وبردباري در برابر سختي ها شهره هستند . استان آذربايجان شرقي با وسعت 452614كيلو متر مربع ،حدود5/3ميليون نفر جمعيت دارد . آذر بايجان چون ستاره تابناكي بر آسمان تاريخ و فرهنگ ايران زمين مي درخشد و تاريـخ پر فراز و نشيب اين ديار كهن مملواز افتخارت است. هنوز خاطره صدها دانشمند و متفكر چون علامه طباطبائي ،پروفسور هشترودي، علامه محمد تقي جعفري ورشادتهاي شهداي مــحراب آيت اله قاضي طباطبائي(ره) و آيت اله مدني(ره) و جانفشانيهاي مردان بزرگي چون شيخ محمد خياباني وايثار و فداكاري راد مرداني كه در شكل گيري انقلاب اسلامي و عرصه هاي هشت سال دفاع مقدس چون حسن شفيع زاده، مهدي باكري ،مرتضي ياغچيان وعلي تــجلائي و .... نقش موثري داشتند در كوچه هاو خيابانهاي تبريز و آذر بايجان موج ميزند. در متون كهن فارسي آذربايجان شرقي به نامهاي (آذر پادگان)يا (آذربايگان) ناميده شده است .در متون فارسي ميانه (آترپاتنه)ودر سرياني (آذربايگان)ناميده ميشد. سلسله هاي مختلفي بر آذر بايجان حكومت كرده اند اين سرزمين چند بار مورد هجوم بيگانگان قرار گرفته است ودر هر بار با مقاومت جوانمردانه مردم آذربايجان بويژه تبريز مجبور به ترك خاك پاك اين ديار شده اند. مـــشاهير بسياري از اين سرزمين برخاسته اند كه هريك مايه فخرومــــباهات فرهنگي ايران بشمارميروند نظـــــــامي ،صائب تبريزي ،خاقاني،همام،قطران،علامه اميني،شهريارو…ازجمله مردان بزرگ اين ديار بودند. آذربايجان شرقي در جريـــــان نهضت ملت ايران بر عليه ستمشاهي ودوران دفــــــاع مقدس 9500 شهيد گلگون كفن،20هزارجانباز(8هزارجانبازبالاي25%و12000جانباز زير 25%)1800آزاده تقديم اسلام وانقلاب كرده است. معرفي بنياد شهيد وامور ايثارگران تاريخچه بر اساس فرمان مورخ 22 اسفند 1358 حضرت امام خميني (ره) به منظور تجليل و تكريم از شهدا و جانبازان و ايثارگران و خانواده هاي مكرم آنان بينياد شهيد انقلاب اسلامي تشكيل شده است. پس از خاتمه جنگ تحميلي در سال 1367 بمنظور رسيدگي شايسته به امور جانبازان مسئوليت اداره امور جانبازان كه تا آن زمان تحت پوشش بنياد شهيد بودند با فرمان حضرت امام خميني (ره ) بر عهده بنياد مستضعفان قرار گرفت و نام اين نهاد به بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي تغيير يافت. در سال 1369 همزمان با بازگشت آزادگان عزيز به آغوش ميهن اسلامي ستاد رسيدگي به امور آزادگان زير نظر نهاد رياست جمهوري تاسيس و امور مربوط به رسيدگي به خانواده هاي اين عزيزان كه تا آن زمان تحت پوشش بنياد شهيد بودند به اين ستاد واگذار شد . پس از درخواست مسؤولان نهادهاي ايثارگري و براساس فرمان مقام معظم رهبري و طبق مصوبه شوراي عالي اداري در تاريخ 19/2/83 تجميع نهادهاي ايثارگران در ساختاري يكپارچه در بدنه دولت به تصويب رسيد و به اين ترتيب بنياد شهيد و امورايثارگران شكل گرفت. مقدمه در اجرای فرمان مبارک رهبری معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» مبنی بر پذیرش پیشنهاد تجمیع نهادهای ایثارگری و همچنین مصو بات یکصد و هشتمین و یکصد و سیزدهمین جلسات شورای عالی اداری کشور و صدور حکم مورخ 19 اردیبهشت ماه سال 1383 ریاست محترم جمهوری مبنی بر انتصاب جناب آقای حسین دهقان به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، فرایند مطالعه برای تجمیع و ادغام « ماموریت های مربوط به حوزه خانواده های معزز شهدا ، جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز در بنیاد شهید انقلاب اسلامی»با هماهنگی نماینده محترم رهبری در نهاد ، از مورخ 20 اردیبهشت ماه سال 1383 پی ریزی و آغاز گردید . طراحی «سازمان و اعمال مدیریت راهبردی» اقتضا می کرد تا با بهره گیری از توان کارشناسی و تجارب موجود سه گانه ایثارگری تلاش لازم برای طراحی و تدوین طرح جامع ای تحت عنوان «طرح تجمیع نهاد»، با پیش بینی سازمان اجرایی ، ستاد تجمیع و کمیته های پنج گانه ، کارگروه های تخصصی را به انجام رسانده تا زا طریق جلب وو جذب کارشناسان خبره حوزه و دانشگاه برای همفکری و مشارکت و در انداختن ، طرحی نو ، در روزهای اغازین حرکت ، دعوت به عمل آوردیم . ناگفته پیداست در اولین گام نیازمند شناخت و اشرافت بر وضع موجود بودیم . لذا برای تحقق این امر مهم با برگزاری جلسات فشرده کارشناسی ، کار مطالعه وضعیت موجود ، شناخت فرصت ها و تهدیدات ، نقاط قوت و ضعف ، بررسی همه جانبه ی محیط حقوقی ، ارزش های حاکم بر سازمان های ایثارگری (سازمان جانبازان ، ستاد امور آزادگان و بنیاد شهید) را آغاز تا طراحی و تدوین اصول و مبانی نهاد جدید را در قالب سند چشم انداز ، رسالت ، اصول ، اهداف ، سیاست ها و راهبرد (ها) ، خط مشی ها ، رویه های اجرایی و ادبیات و مفاهیم «بنیاد شهید و امورایثارگران» را متأثر از مطالعات و مباحث گوناگون کارشناسی و با رویکرد بهره گیری از تجارب سایر ملل به منظور رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و در اجرای تأکیدات ریاست محترم جمهوری به شرح ذیل تدوین و به انجام رسانیم . امید است چارچوب تهیه شده مبنای مناسبی برای بررسی و اجرای مأموریت های محوله کمیته های تخصصی طرح تجمیع را فراهم آورد تا طبق برنامه زمان بندی شده بنیاد شهید و امور ایثارگران را برپایه آن پی ریزی و بنا نمائیم . فصل اول : «بیانیه چشم اندار» اسلام ناب محمدی (صلی لله علیه و آله و سلم) مکتب جهاد و اجتهاد است و تاکنون به برکت راهبردهای مبتنی بر چشم انداز آرمانی آن که در نظر و عمل حضرت امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری متجلی گردیده ، توفیقات عظمیم چون پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس ، بیداری امت و امیدواری مستضعفان ، و طرح الگوها و گرایشات بی بدیل و نوینی در عرصه ی فرهنگ و تمدن بشری را موجب شده است . این حقیقت درخشان که بر فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت اتکاء داشته ، استکبار جهانی را در رویا رویی مستمر و آشتی ناپذیر با آن قرار داده و آنها را بیش از پیش بر این عقبه ی اصیل و عمق استراتژیک قدرت معنوی ، فرهنگی ، اجتماعی مسلمین و به ویژه پیروان فرهنگ عاشورایی واقف گردانیده به نحوی که تلویحاً و تصریحاً بر جذف و استحاله ی آن کوشیده اند و بنا دارند که مولقفه ی اصلی قدرت ملی ما را که همانا ایثارو جهاد و شهادت است در مرکز آماج های فتنه و تهاجم خود قرار دهند . کانون اصلی این فرهنگ در هویت دینی – انقلابی ملت ایران و تجسم عینی آن شهدا و ایثارگران و وارثان شهادت و حاملان عزت و ایثار هستند که دامنه ی اثرشان خاورمیانه را شور و شعوری جهاد گستر بخشیده است . هر شهید پرچمی از استقلال و شرف این ملت است و جانبازان و آزادگان سرافراز ، اسطوره های شرف و فضیلت هستند و اعتلای همه جانبه آنان «فرض حیات انقلاب» و تضمین امکان باز تولید مستمر نظام و ارکان و مقوّمات آن است . ادای حق عظیم شهیدان و ایثارگران و خانواده های معظم آنان ، که حق حیات و عزت و سربلندی ایران اسلامی است ، جز با معرفت و عمل به تکالیف انقلابی توسط همه ی آحاد و اقشار جامعه میسور نیست ، معرفت به رتبه ی والای شهادت و ایثار و پایبندی به لوازم این ارزش بزرگ اسلامی به گونه ای که حیات جاودانه و حضور دائم شهیدان در عرصه زندگی جامعه احساس شود ، ایثارگران و شهیدان و خانواده های آنان در قله ی عزت و حرمت قرار گرفته و نماد پاسداری از انقلاب باشند ، فضای جامعه آکنده از عطر شهادت و ایثار باشد و شهادت رفیع ترین مرتبه یبندگی و سرچشمه خوبی ها و فضیلت ها تلقی گردد و فرزندان شاهد «و ایثارگر» در اداره ی امور جامعه و حلم بار امانت و پاسداری از میراث عزت و راه و رسم فداکاری توانا و میدان دار اصلی باشند . و با افضل نهادها ، افضل خدمت ها برای افضل ارزش ها تحقق یابد و برای اقامه این ضرورت و تکلیف همگانی ، ظرفیت های فراتر از محدوده ی نهادهای ایثارگران ، بسیج شوند . «سند چشم انداز ده ساله بنیاد شهید و امورایثاگران» جامعه ی هدف بنیاد (شامل شهدا ، جانبازان ، آزادگان و خانواده های معظم آنان) در جایگاه و مرتبه ای از عزت و منزلت ، رشد و خودباوری ، دانایی و توانایی و کفایت معیشتی – اقتصادی قرار دارد که خود و ارزش هایشان از حمایت نو تکرمی عمیق و وسیع مردمی در سطح کشور برخوردار بوده و قادر می باشند نقش اساسی و موثر در اقتدار فرهنگی – اجتماعی نظام و تداوم هویت اصلی دینی – انقلابی ملت ایران ایفا نموده و الهام بخش امت اسلامی در پرتو فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت باشند . فصل دوم : «بیانیه رسالت» امام خمینی (ره) : «عزیزان من از فدایی دادن و نثار جان و مال در راه خدا و اسلام و ملت مسلمانن نهراسید که این شیوه پیغمبر عظیم الشان و اوصیا و اولیای آنان و خون ما رنگین تر زا خون شهدای کربلا نیست .» خداوندا ، این دفتر و کتاب و شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آ« محروم مکن ، خداوندا کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه اند و نیازمند به مشعل شهادت ، تو خود این چراغ پرفروغ را حافظ و نگهبان باش . الف . فلسفه وجودی : فلسفه وجودی بنیاد شهید و امورایثارگران ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف و جلب رضایت آنان براساس مبانی ارزشی – اسلامی و توسعه و گسترش تعامل با آحاد جامعه به منظور ترویج فرهنگ جهاد ، شهادت و ایثار می باشد. ب . جامعه ی هدف : جامعه ی هدف بنیاد شهید و امورایثارگران شامل شهدا ، جانبازان ، آزادگان و خانواده معظم آنان می باشد . ج . تعهدات نسبت به مجموعه فراتر از جامعه ی هدف یا ارکان نظام : 1- ما خود را در برابر مقام معظم رهبری ، متعهد به تبعیت از رهنمودها و سیاست های ایشان می دانیم . 2- در برابر دولت ، متعهد به اجرای قوانین و مقررات و مصوبات ناظر بر فعالیت نهادهای عمومی هستیم . 3- دربرابر ملت ، متعهد به توسعه زمینه های مشارکت و همکاری متقابل در عرصه های فرهنگی – اجتماعی ، احیا ، حفظ ،ترویج ، اعتلا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های بعد و ادای حق عظیم شهیدان ، جانبازان و آزادگان به عنوان اقامه وظیفه ای همگانی از طریق بسیج امکانات نظام و جامعه اسلامی به ویژه نهادهای فرهنگی ، هنری ، آموزشی و مطبوعاتی می باشیم . 4- خود را متعهد به پاسخگویی صادقانه و شفاف در برابر آحاد جامعه ، جامعه هدف ، نهادهای ناظر و بازرسی کننده ، در قبال مسؤولیت هایمان می دانیم . د. تعهد ذاتی و بنیادین ما به جامعه هدف : 1- تبیین مفهوم و فلسفه جهاد و ایثار و شهادت ، حفظ و ترویج و اعتلای فرهنگ شهادت طلبی وایثارگری به عنوان بالاترین ارزش های الهی در جامعه . 2- تعظیم و تکریم شهیدان ، جانبازان ، آزادگان و خانواده های آنان و ترویج آرمان های بلند آنان که همانا اعتلای کلمه الله و پاسداری از نظام مقدمس جمهوری اسلامی است . 3- آراستن فضای جامعه به زینت نام ، یاد ، چهره و آثار شهیدان . 4- پاسداشت قداست منزلت تربت پاک شهیدان به عنوان دارالشفاء عاشقان و آزادگان (12) از طریق بسیج امکانات جامعه . 5- تبیین حق عظیم شهیدان و ایثارگران و خانواده های آنان برگردن ملت به منظور بازشناسی ارزش ایثارگری آنان و تکریم داوطلبانه جامعه از ایشان . 6- تکریم ، حمایت ، صیانت ، رشد و اعتلای مادی و معنوی ایثارگران و خانواده شاهد به عنوان گل های معطر بوستان شهادت و ایثار در جامعه . 7- شناخت نیازهای واقعی و برآورده ساختن آنان به طور مستمر . 8- تحقیق و شناسایی عوامل و موجبات تقویت کننده و فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی و برنامه ریزی در جهت ترویج آن ها و کشف موانع و عوامل بازدارنده و تضعیف کننده فرهنگ ایثار و شهادت و تلاش برای افشا و ازاله آنها . 9- جمع آوری حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی ، ادبی ، هنری ، وصایا و سیره معنوی و فضائل پسندیده آنان با الهام از حماسه عاشورای حسینی به جامعه . 10- تشویق و ترغیب و حمایت از جامعه فرهنگی ، آموزشی ، هنری و اندیشمندان ، ادبا و نویسندگان در ثبت ، تبیین و معرفی ویژگی ها وسیره معنوی و فضائل اسوه های شهادت و ایثار از طریق خلق آثار فاخر . 11- پیگیری و نظارت امور فرهنگی ، تربیتی و آموزشی بازماندگان شاهد و زمینه سازی برای رشد و تعالی فکری ، روحی و اخلاقی آنان به طور قانونمند و نهادینه شده . 12- تهذیب و کسب معنویت اسلامی و ارتقای معرفت دینی و بهره ور کردن استعدادهای الهی آنان . هـ. انجام امور فوق به نحوی که : 1- با معرفت به رتبه ی والای شهادت و ایثار و پایبندی به لوازم این ارزش بزرگ اسلامی ، ایثارگران و ملت ایران حیات جاودانه خود و آرمان های شهیدان را در عرصه زندگی احساس کنند . 2- با اتکا و امید به کمک و اعانت پروردگار ، به تکالیف انقلابی خود به عنوان الگوهای عینی و ارزشی در جامعه عمل نمایند . 3- با تقویت اراده و روحیه تلاش ، مجاهدت ، خوداتکایی ، خودباوری و توانمندی بتوانند در اموراجتماعی مشامرکت فعال داشته و از حیات طیبه و زندگی شایسته برخوردار باشند . 4- با فراهم آوردن زمینه های دانش افزایی بازماندگان شاهد و ایثارگران زمینه تعالی روح اخلاقی ، تحصیلی و مشارکت در قبول مسؤولیت های اجتماعی در جامعه را فراهم آوریم . 5- با توکل به عنایات لایزال حق و توسل به استعدادها و ارزش های درونی ایثارگران با تحکیم ارتباط معنوی آنان با آرمان های مقدس شهیدان و ایثارگران و حضور در صحنه های دفاع از ارزش های متعالی اسلام را فراهم آوریم . و. ما بر این باوریم که : 1- بیش از هر چیز جامعه ما نیازمند شناخت ارزش ها و هنجارهای رفتاری شهیدان و ایثارگران می باشد تا در بستر تاریخ، با اتکا به ارزش های درونی خود و با بهره گیری از چراغ نورانی سیره آنان راه پرفراز و نشیب آینده را طی کند . 2- هر خدمتی ارائه می کنیم حاوی تبادل اطلاعات ، احساس ، و بار ارزشی است . 3- رعایت عزت نفس ، روحیه خوداتکایی و عدالت در تخصیص فرصت ها و امکانات برای ما اصلی اصیل است . 4- در برابر مخدومین خود تواضع و احترام استثنا ناپذیر داریم و در ارائه خدمت ، پیش از طلب و درخواست، باید اقدام کرد . 5- تاحد ممکن برمکتوم داشتن خدمات معیشتی و مادی تأکید و بر تجلی وجهه فرهنگی و اجتماعی بنیاد سعی داشته و بر مراجعه بنیاد به ایثارگران و خانواده های آنان ، به جای مراجعه آنان به بنیاد باید عمل کرد . 6- عرضه خدمات مناسب در نزدیک ترین محل ممکن و محل زندگی خانواده های جامعه هدف مان ، برای ما مزیت ارزشمندی است . ز. قلمرو فعالیت ما : قلمرو برنامه ها و فعالیت های بنیاد شهید و امورایثارگران منطبق با مقتضیات فرهنگی – اجتماعی برای جامعه هدف ، کل آحاد جامعه ایران و به طور کلی امت اسلامی می باشد . ح . خدمات : بنیاد شهید و امورایثارگران در راستای مأموریت و اهداف خود متنوع ترین خدمات در زمینه و حوزه های فرهنگی – اجتماعی ، رفاهی – اقتصادی ، بهداشتی – درمانی – آموزشی و مشاوره ، حقوقی را ارائه می نماید . ط. خود پنداره : 1- بنیاد را افضل نهادها برای خدمت به افضل انسان ها می بینیم . 2- بنیاد را نهادی انقلابی – فرهنگی می دانیم که خدمات اجتماعی – اقتصادی آن نیز صبغه فرهنگی دارد . 3- ما به حضور خود در بنیاد می بالیم و با قصد تقرب و عبادت به خدمت مشغولیم . 4- با اعتقاد به سبقت در خیر و سرعت در جلب رضایت و مغفرت حق ، خستگی ناپذیر تلاش می کنیم . 5- منشور اخلاق حرفه ای و فرهنگ سازمانی ما منبعث از فرهنگ اخلاق غنی اسلامی مان می باشد . 6- محیط بنیاد و سازمان آن را سازمان «عصمت و طهارت» می شناسیم . ی. تصویر خود در تلقی جامعه : انتظار داریم تصویر مردم از ما و جامعه هدف ما چنین باشد : 1- ما (کارکنان بنیاد) را خادم ارزش ها و آرمانهای خود بدانند . 2- خدمت به شهدا و ایثارگران را ادای حق عظیم آنان بدانند . 3- هر خدمتی به ایثارگران و خانواده های آنان را نوعی نیک نیازی ، ارج گذاری و ادای حق تلقی کنند نه امتیاز دهی و جبران ایثارگری آنان . 4- برنامه ریزی علمی برای اداره امور ایثارگران برای ما اصلی خدشه ناپذیر است و تعلل و یا هر نوع قصور یا کوتاهی در آن را امری نابخشودنی می دانیم . 5- ما را پایبند به فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت دانسته و احیاء ، ترویج و پاسداری از آن را وظیفه ی اولیه ما و وظیفه غایی خود بدانند . برهمین مبنا نسبت به تصویر خودمان در ذهن جامعه هدف و کل جامعه حساس هستیم . ک. تعهد نسبت به موفقیت راهبردی : 1- بر این باوریم که بایستی پیشرفت خود را با تعهد به شاخص های رشد و بهره وری ، مشارکت ، توسعه ظرفیت و بسیج منابع و اهدافی که برای هر یک از گروه های مخاطب خود (شهدا ، ایثارگران ، خانواده های آنان و جامعه) داریم بطور مداوم بسنجیم . 2- ما معتقدیم ارتقاء رشد ، آگاهی ، دانش و توانمندی و مشارکت هر چه بیشتر جامعه ایثارگری یعنی تغییر آینده ساز و توسعه ظرفیت های موجود در ایشان برای امکان خدمت و آگاهی بیشتر در جامعه می باشد . 3- بر این باوریم که خود و برنامه ها و فعالیت هایمان ار با شاخص هایی شفاف و استانداردهای عالی فرهنگی – اجتماعی – خدماتی می سنجیم . ما دائما رفتار خود با دیگران و نحوه ی بهره مندی از بیت المال را حسابرسی می کنیم . 4- معتقدیم برای تأمین فرصت هایی فزاینده و خدمات کافی برای جامعه ی هدف ، به تغییر خود و رشد مداوم نیازمندیم . ل. سازمان و مدیریت : 1- ما به رسالت ، نقش ، اثر اجتماعی پایدار ، و افزایش مشارکت ها می اندیشم و برمدار آن عمل می کنیم . 2- بر تواناسازی و دانش افزایی کارکنان ، تفویض اختیار عدم تمرکز تأکید داریم . 3- به تناسب بین الگوی سازمان و مدیریت و میزان بهره مندی از فن آوری با رسالت و نقش های منعطف بنیاد باور داریم . 4- در همه امور ، به اهمیت نظارت و کنترل ایمان کامل داریم و در ارائه وضعیت واحدهای عملیاتی خود صادق هستیم . 5- به شایسته گزینی ، شایسته پروری ، و شایسته سالاری به جد معتقدیم . 6- منابع انسانی خود را مهمترین سرمایه های بنیاد می دانیم و بر حفظ و ارتقاء کارکنانی که از نظر توانایی ، اخلاق و تعهد دارای ویژگی ممتاز هستند کوشامی باشیم . 7- ساختار ما ترکیبی از سلسله مراتب و شبکه کارآمد نرم افزاری است به نحوی که ما را قادر به دارا بودن ستاد تخصصی محدود ، کارآمد و چالاک و حوزه های صف را کارآمد و توانمند می نماید . 8- ما خود را نهادی دانایی محور ، یادگیرنده و فرابالنده می دانیم . 9- مشارکت کارکنان را در تدبیر و اداره ی بنیاد ارج می نهیم . م. توسعه کشور : ما به یمن وجود مخاطبین و جامعه هدف والامقام ، توانمند ، با ایمان( ایثارگران): 1- با همکاری و مشارکت سازنده و یاری گرایانه متقابل با دستگاه ها و نهادهای دیگر نقش بسزایی را در توسعه کشور ایفا می کنیم و مشارکت در توسعه کشور را تعهد با اهمیتی می دانیم . 2- از پروژه های ارزشمند فرهنگی – اجتماعی دولت و نیکوکاری مردمی ، در حوزه هایی که فعالیت داریم حمایت می کنیم و آن را کمک به سلامت جامعه می دانیم . 3- معتقدیم تحقق این برنامه ها و فعالیت ها جامعه را برای زندگی خدمات گیرندگان ما، کارکنان ما و نهاد ما به مکان بهتری تبدیل می کند . مأموریت بنیاد شهید و امورایثارگران شناخت و تأمین نیازهای واقعی جامعه هدف (شهدا ، جانبازان ، آزادگان و خانواده های معظم آنان) از طریق مطالعه و ارائه خدمات متنوع و مطلوب در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و رفاهی با بهره گیری از تمامی امکانات ، و با تأکید بر تعظیم ، تکریم ، پاسداشت ، رشد و اعتلاء ، حمایت ، صیانت و حفظ و ارتقاء جایگاه و منزلت جامعه هدف براساس ارزش های اسلامی – انقلابی کشور . و تبیین حق عظیم شهیدان و ایثارگران ، ترویج فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت ، و آکندن عطر شهادت در کل جامعه . فصل سوم : «اصول حاکم بر نهاد» 1- عزت و منزلت :احساس ارزشمندی و سربلندی ، برخورداری از جایگاه اجتماعی شایسته و بایسته . 2- مطلوبیت سنجی و بهبود مستمر :سنجش کلیه اقدامات و سیستم ها براساس معیارهای اساسی مطلوبیت و کاهش فاصله آنها با الگو یا سطح مطلوب ، بطور مستمر 3- خودباوری و بالندگی :باور به قابلیت و استعدادهای خود و بارورسازی و رشد مستمر آنها . 4- تعادل و تناسب :رعایت اعتدال ، شایستگی ، استحقاق و سنخیت ، و دوری از افراط و تفریط و تبعیض . 5- اعتماد و مشارکت فزاینده :حسن ظن و اطمینان به همکاری متقابل و گسترش ظرفیت تعامل بطور مستقیم ، با ذی نفعان و با دیگر سازمانها . 6- پیام گستری و الهام بخشی عمیق و مؤثر فرهنگی نسبت به ملت ، امت و نسل های آتی :گسترش پیامهای ایثار و جهاد و شهادت و قرار دادن اسوه های بیداری و عزت و رستگاری در برابر دل و دیده حقیقت جویان و ره پویان سربلندی و عظمت دین و ملت . 7- پیوستگی و تعامل مثبت بین جامعه هدف و عموم ملت (جامعه وسیع کشور) :پیشگیری از تصور و تلقی جامعه هدف بعنوان جامعه ای گسسته و دارای خرده فرهنگی خاص، مستلزم آمیختگی و توسعه روابط و مناسبات جمعی بین جامعه هدف و تمایم ملت است به نحوی که از این طریق عطر ایثار و شهادت در فضای عمومی جامعه آکنده شده ، شناخت و تعهد ملموس در راستای اقتدار فرهنگی و ارزشمندی هویت اصیل دینی – ملی گسترش یابد . 8- پیشگیری ، مراقبت و صیانت در برابر آسیب ها :جامعه هدف ما و وضعیت کارکنان ما نسبت به جوامع هدف نهادها و سازمانهای دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار است و هرگونه آسیب احتمالی ، قابلیت توجیه و جبران کمتری دارد . لذا پیشگیری ، مراقبت و صیانت ، اولویت و ضرورت بیشتری نسبت به اقدامات پس رویدادی و جبرانی – درمانی دارد 9- بهره وری :تحصیل حداکثر کارایی و اثر بخشی در تمامی سیستم ها و و فعالیت ها مستلزم تشخیص کارهای درست و انجام درست کارهاست . استفاده از فناوری پیشرفته و به روزسازی سیستم ها تأثیر بسزایی در بهره وری نهاد دارند . 10- بسیج و بکارگیری منابع و توانهای برون سازمانی :اهداف ما و جامعه هدف ما ارزشمندی قابل ترجیحی برای دولت و ملت دارند لذا بایستی تمامی ظرفیتها متناسب در جهت مقاصد مشترک ما بسیج و بکارگیری شود . 11- تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی شفاف و متعهدانه:تحقق و رعایت دقیق دستورالعمل تکریم ارباب رجوع (مصوب هیأت وزیران) و شفافیت در پاسخگویی مبتنی بر تعهد نسبت به جامعه هدف و محیط . 12- رهبری و تفکر راهبری در راستای مدیریت چشم انداز و مدیریت مبتنی بر ارزشها :رهبری سازمانی برای هدایت عالیه سازمان و بسیج منابع وانگیزش لازم برای دستیابی به اهداف چشم انداز با حفظ و توسعه ارزش های اساسی سازمان ، امری ضروری است . 13- یادگیری فردی و سازمانی بعنوان سازمان یادگیرنده و دانایی محور :حفظ پویایی و بالندگی فردی و سازمانی و اهمیت یافتن دانایی در تمام شئون سازمان است . 14- فرصت سازی و فرصت یابی در محیط تعاملی و زمینه ای :نگاه به بیرون و کنش فعال با محیط جهت درک و بهره بردن از فرصت های فراروی سازمان . فصل چهارم : «اهداف» الف : هدف بنیادین : «توسعه و تداوم راه و رسم عزت و فداکاری در بین ملت و امت اسلامی» ب: اهداف کیفی : 1- اهداف کیفی ، کلان حوزه فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی بنیاد در رابطه با جامعه هدف : «اعتلای» معرفت و «توانمندی»و ارتقای احساس عزت ، منزلت ، خودباوری و تعهد در «جامعه هدف»نسبت به ارزش ها ، شأن و قابلیت های خویش و در قبال فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت ، و دستاوردهای شکوهمند آن به نحوی که قادر و مایل باشند ، ارزشها و آرمان های فرهنگی را : -در منش و رفتار خود ، «اظهار» نمایند . -در محیط پیرامون خود «بسط» دهند . -در فرزندان و خانواده های خود ، درونی سازی نموده و «انتقال» نسلی دهند و با به عهده گرفتن نقشهایی مؤثر در سطوح نظام داری – سیاسی کشور ایده ها و اهداف شهیدان و امام شهیدان را : در عرصه فرهنگی – اجتماعی کشور ، مورد «اهتمام» قرار دهند . تا در بین عموم ملت ، مورد «توجه و عنایت جدی» قرار گیرد ، و با در بین امت اسلامی ، مورد «تمسک و الهام بخشی» واقع شود . 2- اهداف حوزه فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی مربوط به آحاد و اقشار مختلف کشور : «اعتلا» معرفت و «ارتقا» احساس مسؤولیت و تعهد «آحاد و اقشار مختلف کشور» نسبت به «پاسداشت»«فرهنگ» ایثار ، جهاد و شهادت ،«حق» عظیم شهیدان ، ایثارگران و رزمندگان، «حرمت» میراث شکوهمند آنان، «منزلت» فرزندان و خانواده های آنها و «تمسک» به اسوه ها و «پویش» راه و رسم عزت و فداکاری به نحوی که : «تأثیر اساسی» در «اقتدار فرهنگی» و تداوم «هویت اصیل دینی – ملی» کشور داشته باشد . 3- اهداف حوزه فعالیت های مربوط به سلامت ، معیشت و رفاه جامعه هدف : «تأمین و ارائه» خدمات «لازم به کافی» به جامعه هدف از طریق بکارگیری منابع و توان مشترک بنیاد و جامعه هدف به نحوی که : برخوردار از «سطح مطلوب» مراقبت ، بهداشت و سلامت روانی و «بهبود وضعیت» حسمی بوده و «قادر» باشند «کیفیت زندگی» خود را معادل «سطح متوسط» جامعه معیار حفظ کنند . فصل پنجم : «راهبرد (ها)» 1- راهبرد کلان : «توسعه و تداوم راه و رسم عزت و فداکاری در بین ملت و امت اسلامی از طریقه ارتقای نقش ، مقبولیت و میدان اثر نمادهای فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت » . 2- راهبردهای دستیابی به اهداف کیفی و مبتنی بر راهبرد کلان : الف) راهبرد دستیابی به هدف کیفی یک : توسعه و تداوم فرصت های دستیابی جامعه هدف به شایستگی ها و تانمندی های لازم و تسهیل مسیر آنان بر اساس دو ملاک تقوی و جهاد فی سبیل الله برای ایفا نقش های مؤثر در نظام تدبیر و اداره جامعه . ب) راهبرد دستیابی به هدف کیفی دو : توسعه و تداوم ظرفیت تعهد و وفاداری ملت نسبت به فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت و پاسداشت نمادها و عناصر اصیل اقتدار و هویت فرهنگی جامعه (رزمندگان و ایثارگران) ج) راهبرد دستیابی به هدف کیفی سه : توسعه نو تداوم تلاش مشترک بنیاد و جامعه هدف برای ارتقاء کیفیت سطح زندگی آنان . فصل ششم : «سیاست ها و خط مشی های اساسی» سیاست ها و خط مشی های اساسی الف ) بخش سازمان و مدیریت : 1- حفظ و تقویت هویت نهادی – انقلابی بنیاد . 2- استفاده از منابع انسانی شایسته در تمایم سطوح ، بویژه در سطح تماس مستقیم با جامعه هدف . 3- تقویت و توسعه یکپارچگی فرهنگی در سازمان . 4- کاهش تصدی گری . 5- ساده سازی ، روانسازی فعالیت ها و پرهیز از پیچیدگی سازمانی . 6- متناسب سازی سازمان (کیفی سازی و چالاکی). 7- هم افزایی و هدفمندی سیستم ها و فعالیت ها . 8- استفاده از فن آوری پیشرفته در اداره سازمان . 9- مدیریت اخلاق و رعایت منشور اخلاقی سازمان . 10- تشویق خلاقیت و نوآوری . 11- شایسته سالاری (شایسته گزینی – شایسته پروری – شایسته گماری – شایسته داری) 12- خودپایی ، خودپالایی و خود پیرایی ، (ارزیابی ، خودانتقادی و بهبود مستمر) 13- دانش افزایی و ارتقاء مهارت های سازمان و جامعه هدف . 14- پاسخگویی شفاف و متعهدانه . 15- گزینش کارکنان از جامعه هدف بنابر شایستگی و مزیت های رقابتی . 16- نگرش راهبردی . 17- پژوهش محوری . 18- تنوع ایجابی و به اقتضای ضرورت (انعطاف پذیری). 19- بهره گیری از تجارب موفق سایر کشورها . 20- هم پیوندی با برنامه های کلان کشور . 21- بهره گیری از توانایی ها و امکانات جامعه در تحقق رسالت و اهداف . ب) بخش حمایتی و خدماتی : 1- تقویت خوداتکایی و اعتماد به نفس در جامعه هدف . 2- ارائه فعالانه خدمات با تأکید بر تقدیم مراجعه بنیاد به جامعه هدف . 3- استاندارد سازی ، قانونمندی و نهادینه سازی خدمات . 4- مبنا قرار دادن نیازهای همیشگی و مؤثر ایثارگران و ایجاد توازن بین انتظارات خدمات گیرندگان و مقدورات نظام . 5- توانمندسازی و توانبخشی مبتنی بر جامعه . 6- بکارگیری توان جامعه در تشخیص نیاز و نحوه تأمین ارائه خدمات . 7- تبیین و اعمال تعهدات متقابل سازمان و جامعه هدف . 8- تشویق و حمایت از تشکل های غیردولتی در جامعه هدف (N.G.O ) . 9- اولویت دهی به ادای حق در ارائه خدمات . فصل هفتم : « ادبیات و مفاهیم» «پیوست ها» تعاریف و مفاهیم : 1- رسالت : ارزش ها و ایده های اساسی مورد نظر (فرامین و تدابیر ، قوانین اساسی و موضوعه ، گروه های ذی نفع و خدمات گیرندگان و دیگر ارکان جهت ساز) با آنچه از اشراف بر وضعیت کنونی و پیش بینی و تعیین آینده درک و استنباط شده ، تلفیق و در پاراگراف اصلی و گزاره های مربوط به چشم انداز و رسالت منعکس می گردد . در بیانیه رسالت یا مأموریت ، به این پرسش پاسخ داده می شود «ما که هستیم و به چه کاری مشغول می باشیم ؟» رسالت : عبارت است از توجیه موجودیت و مسؤولیت منحصر به فرد (خاص) مجموعه مورد نظر (هویت و ماهیت). 1-1- مزایای رسالت ک الف) غایت اجتماعی عمل سازمان و توجیه اجتماعی ، موجودیت آن است . ب) مسؤولیتی که سازمان را یکپارچه ساخته است بیان می دارد . ج) مقصود متمایز کننده ی مجموعه از مجموعه های دیگر را روشن می سازد . د) قلمروهای واقعی هدف و فعالیت را قابل استنباط می سازد . هـ) اعلان سیاست اجتماعی و فلسفه وجودی مجموعه است . و) مبنایی برای ارزیابی و کنترل تلاش ها و برنامه های مجموعه را فراهم می کند . 2-1- در تنظیم سند رسالت ، ویژگی های ذیل اهمیت دارند : الف) طول ................................. کوتاه یا بلند ب) دقت ...................................کلی یا بسیار دقیق ج) تأکید ................................... برهدف ها یا ارزش ها برقرآیندها د) معمار ................... مدیر عالی یامدیران ارشد یا همه ی مدیران و کارکنان یا کلیه ذی نفعان و ذی علاقگان کلیدی هـ) دوام ..................................... یک سال و کمتر یا چندین سال و چندین دهه کانون داخلی یا خارجی یا داخلی و خارجی 2- چشم انداز توسعه منحنی حیات (تجدید حیات و دوره ی رشد) مجموعه و فرصت سازی لازم در افق آینده از شئون مهم رهبری هر مجموعه می باشد . برای ناخدای کشتی ای که به بندر مقصد نمی اندیشد هیچ بادی موافق نیست . برای هدایت یک مجموعه به سمت تعالی نو موفقیت دراز مدت هیچ مقوله ای به توانمندی چشم انداز صحیح عمل نمی کند . در بیانیه چشم انداز یا سند چشم انداز ، به این پرسش پاسخ داده می شود که : «ما می خواهیم چه بشویم یا در افق مشخص آینده چه وضعیتی داشته باشیم ؟» چشم انداز یعنی : آینده ای واقع گرایانه ، محقق الوقوع و جذاب برای سازمان ، یا بیان صریح سرنوشتی که سازمان باید به سوی آن حرکت کند . 1-2- چشم انداز و اهداف یک سازمان اشاره دارد به آنچه که : الف) سازمان به طور رسمی در تلاش برای دستیابی به آن است . ب) جهت مأموریت سازمان را تعیین کند . ج) به تدوین استراتژی کمک نماید . 2-2- کارکردهای چشم انداز : الف) تعهد ایجاد می کند و انرژی می دهد . ب) به زندگی کارکنان معنی می بخشد . ج) استاندارد برتر را شناسایی می کند . د) حال و آینده را به هم پیوند می دهد . 3-2- معیارهای چشم انداز : الف) آینده نگری . ب) آرمانگرایی . ج) تناسب . د) انعکاس دهنده ی آرزوهای بزرگ . هـ) شوق انگیز بودن . و) منحصر به فرد بودن . ز) بلند پروازانه بودن . 4-2- مزایای چشم انداز : الف) فرصتی است تا به گونه ای نو ، به صدر و ساقه و ریشه یک مجموعه نگریسته شود . ب) نورافکنی است که جهت و مسیر را روشن می نماید . ج) استانداردی برتر را بنیانگذاری می نماید . د) با جلب تعهد افراد ، انرژی های نهفته آنها را آزاد می کند و حمایت و پویایی لازم را تضمین می نماید . هـ) هدایت کننده ی : بینش ها ................ باورها و باید ها و نبایدهای بنیادین و) دانش ها .............................. علوم و مهارت ها ز) روش ها ............................... استراتژی ، تاکتیک ، تکنیک ح) و منش ها ........................... (الگوهای مؤثر بر شخصیت) است . ط) تعیین کننده ی مسیر ، حساسیت ها ، اولویت ها ، روح و فرهنگ مطلوب مجموعه است . ی) ارزش ها و باورهای اصولی را بیان می کند . ک) احساس هدف و سمت را درونی می کند و به فعالیت ها معنی می بخشد . 3- بیانیه چشم انداز : الف) ویژگی ها : با آینده ممکن و مطلوب سرو کار دارد ، ساده و فشرده است ، واضح و طنین انداز است ، شامل کلمات با هیجان و چالشی است ، غرورآفرین و اشتیاق افزاست . کلیشه ای نیست و پرگویی نمی کند . در عین اینکه در رابطه با آینده است ، پیشگویی نیست ، بیان مأموریت و وظایف نیست ، مبتنی بر واقعیات موجود نیست ، نمی تواند راست یا دروغ بادش و صرفاً با دیگر جهت های ممکن قابل ارزیابی است ، یکیار و برای همیشه نیست ، محدودیتی برای عمل نیست ، بلکه توسعه حوزه اختیار و گزینه های عمل است . نحوه ی تشخیص نیاز به چشم انداز نو ، ویژگی های یک چشم انداز خوب ، حسابرسی چشم انداز ، تحقق چشم انداز و پیگیری آن ، فراگیر سازی چشم انداز ، و ... مطرح است . چشم انداز بن مایه ی رهبری بصیر و شاید بصیرت و بصائر که در ادبیات دینی ما مطرح است قریب ترین واژه و محتوای آن را تداعی کند . بجز چشم انداز ، هر چه هست (اعم از ساختار و سازمان و روش و ...) ظرف و ظرفیت ها و تسهیلاتی است که در خدمت چشم انداز ، مسیرتحقق آن را با کمترین هزینه و بیشترین اثر بخشی طی نمایند . لذا با اذعان بر این نکته ، مفاهیمی مانند «مدیریت مبتنی بر چشم انداز» و «مدیریت بر ارزش ها» MBV (management by values ) مطرح گردیده است . ب) نحوه تدوین : چشم انداز می تواند یک سند ، یک هدف آرمانی ، یک پیام یا شعار (که به منزله چاشنی انفجاری است) باشد . انسان مجموعه ای از قوای ادراکی ، تحریکی و تحرکی است و چشم انداز بر همه ی این قوا سیطره می یابد و پارادایمی نو را حاکم می کند . چشم انداز ترکیبی از بیم و امید است که نگرانی و پرهیز از ماندن در وضعیت حال ، و شوق و نیاز دستیابی به وضعیت مطلوب رامنعکس می کند . ج) به طورکلی : بیانیه چشم انداز درک مدیریت را از آینده مطلوب سازمان نشان می دهد و نشان دهنده نوع اقداماتی است که می باید برای ساختن آینده سازمان و تحقق مأموریت آن انجام داد . 4- اصول : مجموعه قواعد اساسی و کلی است که راهنمای تصمیم گیری براساس رسالت و در جهت تحقق اهداف سازمانی بنیاد و با تأکید بر الف) جامعه هدف ب) مجموعه امور و اقدامات سازمانی می باشند . 5- هدف : الف) تعریف : «بیان کلی و سنجش پذیر مقاصدی» است که حوزه های کلان فعالیت سازمان برای تحقق رسالت و چشم انداز آن تعقیب می نمایند . ب) تدوین اهداف مناسب: 1- مشخص ، خاص و ویژه . 2- قابلیت اندازه گیری . 3- قابلیت کاربردی . 4- واقعی ، غیرذهنی . 5- قابل قبول بودن . 6- قابل فهم بودن . 7- محدودیت منابع و زمان . 8- قابلیت انعطاف پذیری . 6- راهبردها : تعریف : ابزار دستیابی به هدف ، که بهره گیری از فرصت ها و قوت ها ، و پرهیز از آسیب ها و ضعف ها ، قابلیت ها را به توانمندی تیدیل و براهداف اساسی متمرکز می کند . 7- سیاست ها و خط مشی ها: تعریف : بیان آنچه برای هدایت و جهت دهی فعالیت های سازمان، التزام به اصول، حفظ مسیر راهبردی و دستیابی به اهداف لازم الرعایه و ضروری است . 8- سایر تعاریف : الف)تعاریف : 1- ایثار : برگزیدن ، غرض دیگران را برخویش مقدم دانستن ... منفعت غیر را به مصلحت خود مقدم داشتن و این کمال در حد سخاونت است ، دیگری را در رساندن به منفعت و دفع مضرت برخود مقدم داشتن و آن نهایت برادری است ، کرامت کردن 2- جهاد : قصد کردن به سوی دشمن به حرب ، کارزار کردن با دشمنان در راه خدا ، جنگیدن در راه حق و حقیقت ، جنگ دینی و غزوه مسلمانان با کافران 3- شهادت : مقتول و کشته شدن در راه حق و شهید گشتن در راه حقیقت ، شهادت را کشته شدگان در راه اعتلای کلمه توحید و تحقق قسط و عدل گویند که در زمره شاهدان قرار گرفته و در جنب حضرت دوست جای می گیرند و ... تبصره – شاخص های شهادت : ایمان به وحدانیت خداوند و اقرار به رسالت رسول اکرم (ص) از شروط اصلی رد تعیین مصادیق شهید و شهادت است. در یک جمله داشتن ایمان به یگانگی خداوند ، نیت فرد به جهاد در راه خدا و اطاعت از رهبری الهی ب) مفاهیم و مصادیق : 1- شهید : کشته در راه خدا ، آنکه به شهادت دست یافته است در راه خدا ، بدان جهت که ملائک رحمت او را حاضر شوند تا آنکه الله تعالی و فرشتگان او را به بهشت یا آنکه او را از جمله آن کسانی است که شاهدی از آنها طلب کرده خواهد شد در روز قیامت . شهید کسی است که جان خود را در راه انقلاب اسلاامی و حفظ دستاوردهای آن و یا دفاع از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده و یا می نماید 2- جانباز : جان بازنده ، کسی که با جان خود بازی کند نو آن را در معرض خطر اندازد ... بی باک ، دلیر ، فداکار ، خود را به خطر جانی انداختن . جانباز فردی است که در جریان تکنوین و شکنوفایی انقلاب اسلامی و حفظ و حراست از دستاوردهای ارزشمند آن از تعرض و تجاوز عوامل داخلی و خارجی یا هرگونه حوادث مستقیم ناشی از آنها در طول جنگ تحمیلی به اختلالات و نقصان های عارض جسمی و روانی دچار شده یا بشود و در نتیجه در روند زندگی فردی و اجتماعی با محدودیت هایی مواجه باشد . 3- آزاده : آنکه بنده نباشد ، حر ، حره ، آزاد ، آزادمرد . ) آزاده کسی است که به سبب مأموریت محوله در طول جنگ تحمیلی و در جهت دفاع از انقلاب اسامی و استقلال و تمامیت اراضی کشور جمهوری اسلامی ایران توسط عوامل دشمن در داخل یا خارج از کشور اسیر می گردد و پس از مقاومت دلیرانه آزاد شده باشد . آزاده به کسی گفته می شود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محکومیت سیاسی داشته ، به عبارت دیگر «کلیه افرادی که از تاریخ 5/5/1332 تا مورخ 16/11/1356 با الهام از مبارزات و مجاهدت های امام خمینی (ره) به دلایل امنیتی و مذهبی یا اتهامات سیاسی دیگر حداقل مدت 6 ماه در بازداشت یا حبس با حبس قطعی بوده اند» آزاده تلقی می گردند . ج) تعریف و گستره اقربا درجه یک : 1- خانواده شهیدان ، مفقودین : عبارت است از اقربا و خویشاوندان درجه یک آنان که تحت تکفل و سرپرستی قانونی آنان بوده اند ، به ترتیب عبارتند از : فرزند و یا فرزندان ، همسر یا همسران ، پدر و مادر و همچنین برادر و خواهر تحت تکفل . 2- خانواده جانبازان : اقرباء درجه یک تحت تکفل قانونی جانبازان با درصد از کارافتادگی ... که شامل فرزند و یا فرزندان و یا همسر یا همسران ایشان می گردند . 3- خانواده آزادگان : عبارت است از اقربا درجه یک و تحت تکفل قانونی آزادگان می باشند شامل : فرزند و یا فرزندان ، همسر و یا همسران آنان می گردند .
+ نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ساعت 11:24  توسط داود صیاد مالفجانی
|
|