1. قال الامام علي - عليه السّلام - : الايمانُ معرفَةٌ بالقَلبِ و اقرارٌ باللِسانِ و عَمَلٌ بالأركانِ. «نهج البلاغه، حكمت 218» امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان عبارت است از شناخت ومعرفت قلبي، اقرار با زبان و عمل با اعضاء و جوارح. 2. قال الامام علي - عليه السّلام - : أصلُ الايمانِ حُسنُ التّسليم لأمر اللهِ. «تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1444» امام علي - عليه السّلام - فرمود: اصل و اساس ايمان، به نيكوئي تسليم امر خدا شدن است. 3. قال الامام علي - عليه السّلام - : لا شَرَف اَعلي من الايمان. «تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1465» امام علي - عليه السّلام - فرمود: هيچ شرافتي بالاتر از ايمان نيست. 4. قال الامام علي - عليه السّلام - : أقربُ النّاس مِنَ اللهِ سبحانَهُ أحْسَنُهم ايماناً. «تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1458» امام علي - عليه السّلام - فرمود: نزديك ترين مردم به خداوند سبحان، كساني هستند كه ايمانِ نيكوتري دارند. 5. قال الامام علي - عليه السّلام - : «لا نَجاةَ لِمَن لا ايمانَ له. «تصنيف غرر الحكم، ص87، ح 1466» امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه ايمان ندارد نجات نخواهد يافت. 6. سُئِلَ عن رسولِ الله - صلّي الله عليه و آله - فَما علامَةُ الايمانِ؟ فقالَ رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : أمّا علامَةُ الايمانِ فأربَعةٌ: الاِقرارُ بِتَوحيدِ الله و الايمانُ بِهِ و الايمانُ بكُتُبهِ و الايمانُ بِرُسُلِهِ. «تحف العقول، ص 19» از رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - سؤال شد: نشانه ايمان چيست؟ حضرت - صلّي الله عليه و آله - فرمود: نشانه ايمان چهار چيز است: 1. اقرار به يگانگي خداوند متعال، 2. اعتقاد و ايمان به آن، 3. ايمان به كتب آسماني، 4. و ايمان به پيامبران الهي. 7. قال الامام علي - عليه السّلام - : الايمانُ علي أربعة أركانٍ: اَلتوكّلُ علي الله، و التفويضُ اِليَ اللهِ، و التسليمُ لأمرِ اللهِ و الرّضا بقضاءِ اللهِ. «بحار الانوار، ج 75، ص 63» امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان بر چهار ركن استوار است: توكّل بر خدا، واگذاري كارها به پروردگار، تسليم امر و فرمان خدا بودن و راضي بودن به قضايِ الهي. 8. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : خصلَتان ليسَ فوقَهُما من البرِّ شيءٌ: الايمانُ باللهِ و النّفعُ لعبادِ الله. «تحف العقول، ص 35» رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: دو خصلت است كه هيچ عمل خيري بالاتر و برتر از آنها نيست؛ ايمان به خدا و سود رساندن به بندگان او. 9. قال الامام علي - عليه السّلام - : لا يكمُلُ ايمانُ عبدٍ حتّي يُحِبَّ مَن أحَبَّهُ اللهُ سبحانَهُ و يُبغِضَ مَنْ أبغَضَهُ اللهُ سبحانَهُ. «تصينف غرر الحكم، ص 88، ح 1477» امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان انسان مؤمن كامل نمي شود مگر اينكه كساني را كه محبوب خدا هستند دوست بدارد و كساني كه مورد تنفّر و غضب پروردگار هستند، مورد بغض او باشند. 10. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : لا يَكمُلُ ايمانُ العبدِ حتّي تكونَ فيهِ اربَعُ خصالٍ، يُحسِنَ خُلقَهُ وَ تسخو نفسُهُ ... . «امالي شيخ طوسي، ص 125» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: ايمان انسان كامل نمي گردد مگر آنكه چهار خصلت در او وجود داشته باشد: 1. اخلاقش نيكو باشد. 2. نفس او نرم و پذيرا باشد. 3. كنترل سخن داشته باشد و بيهوده سخن نگويد. 4. اضافي ثروتش را در راه خدا بدهد. 11. قال الامام علي - عليه السّلام - : اكمَلُكُم ايماناً أحسَنُكُم خُلقاً. «بحار الانوار، ج 68، ص 387» امام علي - عليه السّلام - فرمود: كامل ترين شما از نظر ايمان، نيكوترين شما از حيث اخلاق است. 12. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : مَنْ أحبَّ لِلّهِ و أبغَضَ لِلّهِ و أعطَي لِلّهِ فهُوَ ممَّنْ كَمُلَ ايمانُهُ. «وسائل الشيعه، ج 11، ص 431» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه دوستي و دشمني او فقط براي خدا باشد و به خاطر رضاي خدا عطا و بخشش نمايد، از كساني است كه ايمانشان به درجه كمال رسيده است. 13. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : لا يستكمِلُ عبدٌ حقيقةَ الايمانِ حتّي تكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ: الفقهُ في الدّين، و حُسنُ التّقديرِ في المعيشَةِ و الصَّبرُ علي الرّزايا. «تحف العقول، ص 324» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: بنده به حقيقت ايمان دست پيدا نمي كند مگر اينكه سه خصلت در او وجود داشته باشد: 1. فهم دقيقِ دين، 2. برنامه ريزي نيكو در اداره زندگي، 3. و بردباري در مقابل مصائب و مشكلات. 14. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : انّ الايمانَ عَشرُ درجاتٍ بمنزلةِ السُّلَّم يُصعَدُ منه مِرقاةً بعدَ مرقاةٍ ... . «بحارالانوار، ج 66، ص 166» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: همانا ايمان ده درجه دارد، همانند پلّكاني كه پلّه پله از آن بالا مي روند ... مقداد در درجه هشتم، ابوذر در درجه نهم و سلمان در دهمين درجه قرار داشت. 15. سُئِلَ عن الامام الصّادق - عليه السّلام - : ما الّذي يُثبِتُ الايمانَ في العَبدِ؟ قال: الّذي يُثبتُه فيه الوَرعُ و الّذي يُخرِجُهُ منه الطَّمع. «بحارالانوار، ج 67، ص 304» از امام صادق - عليه السلام - پرسيدند: چه چيزي ايمان انسان را پا برجا و ثابت مي كند؟ حضرت فرمود: پرهيزگاري و تقوا، ايمان را در انسان تثبيت مي كند و طمع، ايمان را از دل آدمي خارج مي سازد. 16. قال الامام علي - عليه السّلام - : خَفضُ الصَّوت و غَضُّ البَصرِ و مشيُ القَصْد من أمارَةِ الايمانِ و حُسنِ التّدين. «تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1499» امام علي - عليه السّلام - فرمود: پائين آوردن صدا، فروبستن چشم و اعتدال در راه رفتن از نشانه هاي ايمان و دينداري نيكو است. 17. قال الامام علي - عليه السّلام - : وَ عليكُم بالصّبر فانَّ الصّبرَ من الايمان كالرّأسِ من الجَسَدِ، و لا خيرَ في جَسَدٍ لا رأسَ مَعَهُ و لا في ايمانٍ لا صبرَ مَعَهُ. «نهج البلاغه، حكمت 79» امام علي - عليه السّلام - فرمود: بر شما باد به صبر و شكيبائي، زيرا نقش صبر در ايمان همانند سر است براي بدن، و همان طور كه بدن بدون سَر فايده اي است، در ايمانِ بدون صبر نيز خيري وجود ندارد. 18. قال النبي - صلّي الله عليه و آله - : مداراةُ النّاسِ نِصفُ الايمانِ. «تحف العقول، ص 35» پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان است. 19. قال الامام علي - عليه السّلام - : الايمانُ شجرةٌ، اصلُهَا اليقينُ و فَرعُهَا التّقي و نورُهَا الحياءُ و ثَمَرُها السّخاءُ. «تصنيف غررالحكم، ص 87، ح 1441» امام علي - عليه السّلام - فرمود: ايمان درختي است كه ريشه اش يقين، شاخه اش تقوي، نور و شكوفه اش حياء و ميوه آن سخاوت است. 20. قال الامام علي - عليه السّلام - : ثمرةُ الايمانِ الفوزُ عند الله. «تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1491» امام علي - عليه السّلام - فرمود: ثمره و نتيجه ايمان، رستگاري در نزد خداوند است. 21. قالَتْ فاطمة - سلام الله عليها - : جَعَل اللهُ الايمانَ تطهيراً لَكُم من الشّركِ. «بحار الانوار، ج29، ص223» حضرت فاطمه - سلام الله عليها - فرمود: خداوند ايمان را قرار داد تا به واسطه آن بندگان از پليدي شرك پاك گردند. 22. قال الامام علي - عليه السّلام - : حياءُ الرّجلِ من نَفسِهِ ثمرةُ الايمان. «تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1498» امام علي - عليه السّلام - فرمود: حياءِ انسان از خودش ثمره ايمانِ به خداست. 23. قال الامام الباقر - عليه السّلام - : ما أخلَصَ العبدُ الايمانَ باللهِ عزّ و جلّ اربعينَ يوماً، اِلّا زهَّدَهُ اللهُ عزّ و جلّ في الدّنيا و بصّره داءَها و دواءَها ... . «اصول كافي، ج 2، ص 16» امام باقر - عليه السّلام - فرمود: هيچ بنده اي، چهل روز ايمانش را به خدا خالص نکرد، مگر اينكه خداوند او را نسبت به دنيا بي رغبت گرداند و درد دنيا و داروي آن را به او بنماياند و سپس حكمت را در دلش قرار دهد و زبانش را به سخنان حكيمانه گويا سازد. 24. قال الامام علي - عليه السّلام - : ما مِنْ شيءٍ يحصل بِهِ الاَمانُ أبلغُ من ايمانٍ و احسانٍ. «تصنيف غررالحكم، ص 88، ح 1488» امام علي - عليه السّلام - فرمود: هيچ چيزي بهتر از ايمان به خدا و نيكوكاري، امنيت در دنيا و آخرت را براي انسان حاصل نميكند. 25. قال الامام علي - عليه السّلام - : هُدِيَ مَنْ أخْلصَ ايمانه. «تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1506» امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه ايمان او به پرودگارش خالصانه باشد، اهل هدايت است. 26. قال الامام علي - عليه السّلام - : بالايمانِ يُرتَقي الي ذِروَةِ السعادَةِ و نِهايةِ الحبورِ. «تصنيف غررالحكم، ص 89، ح 1496» امام علي - عليه السّلام - فرمود: انسان به واسطه ايمان، به بلندترين قلّه سعادت نائل مي گردد و از سرور كامل برخوردار مي شود. 27. قال الامام علي - عليه السّلام - : المؤمِنُ دائم الذِّكرِ، كَثيرُ الفكرِ عَليَ النّعماءِ شاكِرٌ وَ فِي البلاءِ صابرٌ. «تصنيف غررالحكم، ص 90، ح 1533» امام علي - عليه السّلام - فرمود: انسان با ايمان دائماً مشغول به ذكر خداوند، بيشتر اوقات در حال تفكّر بر نعمت هاي الهي، شاكر (بر نعمات) و در موقع بلاء و سختي نيز صبور و بردبار است. 28. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - : المؤمِنُ مثلُ كَفّتَيِ الميزانُ كُلَّما زيدَ في ايمانِهِ زيدَ في بلائِهِ. «تحف العقول، ص 408» امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: انسان مؤمن همانندِ دو كفّه ترازو است كه هر چه بر ايمانش افزوده شود، بلاها و امتحاناتش بيشتر مي گردد. 29. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : مَن كانَ أكثرُ همهِ نِيلَ الشهواتِ، نزَعَ من قلبهِ حلاوَةُ الايمانِ. «مجموعة ورّام، ص 357» رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه بيشترين همتش رسيدن به خواسته هاي نفساني باشد، شيريني ايمان از قلبش بيرون مي رود. 30. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : مَنْ خَلَع جماعَةَ المسلمين قدرَ شبرٍ، خَلَعَ ربقَةَ الايمانِ مِنْ عُنُقِهِ. «وسائل الشيعه، ج 5، ص 377» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه از اجتماع مسلمين به اندازه يك وجب دوري گزيند، ريسمان ايمان را از گردن خود برداشته (ايمان خود را از دست داده). 31. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : الغَضَبُ يُفسِدُ الايمانَ، كما يفسِدُ الخلّ العَسَل. «اصول كافي، ج 2، ص 302» رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خشم و غضب ايمان را فاسد مي كند، چنانچه سركه عسل را تباه مي سازد. 32. قال النبي - صلّي الله عليه و آله - : ما آمَنَ بي مَن باتَ شعْبانَ و جارُهُ طاوياً، ما آمَنَ بي مَنْ باتَ كاسياً و جارُه عارياً. «المستدرك الوسائل، ج 8، ص 429» رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه سير بخوابد در حاليكه همسايه اش گرسنه باشد و نيز كسي كه پوشيده بخوابد در حالي كه همسايه اش برهنه باشد، به من ايمان نياورده است. 33. قال الامام الصّادق - عليه السّلام - : من زَني خَرَجَ من الايمانِ و مَنْ شرِبَ الخَمرَ خرَج من الايمانِ ... . «بحارالانوار، ج 66، ص 197» امام صادق - عليه السّلام - فرمود: كسي كه زنا كند و كسي كه شراب بنوشد و كسي كه در روز ماه رمضان، عمداً روزه خود را افطار كند، اينها از حوزه ايمان خارج شده اند. 34. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : لا يجتمع الشحُّ و الايمانُ في قلبِ عبدٍ أبداً. «بحار الانوار، ج 70، ص 302» پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: هرگز بخل و ايمان در قلب بنده اي، با هم جمع نمي شوند. 35. قال الامام الباقر- عليه السّلام - : اِنَّ الكذِبَ هُوَ خرابُ الايمانِ. «اصول كافي، ج 2، ص 339» امام باقر- عليه السّلام - فرمود: دروغگوئي، مايه ويراني ايمان است. 36. قال الامام الكاظم - عليه السّلام - : ايّاكَ و المزاحُ، فاِنَّهُ يذهب بنورِ ايمانِكَ و يستخف مرُوّتَكَ. «تحف العقول، ص 409» امام كاظم - عليه السّلام - فرمود: ازشوخي با ديگران بپرهيزيد، زيرا كه شوخيِ (بي مورد) نورِ ايمان را خاموش نموده و شخصيت تو را سبك مي كند. 37. قال رسول الله - صلّي الله عليه و آله - : لا ايمانَ لِمَن لا أمانَةَ لَه. «بحار الانوار، ج 69، ص 198» رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: انساني كه امانتدار نيست، ايمان ندارد. 38. قال الامام علي - عليه السّلام - : «آفةُ الايمانِ الشِّركُ. «تصنيف غرر الحكم، ص 89، ح 1508» امام علي - عليه السّلام - فرمود: شرك به خدا، آفت ايمان است. 39. قال الامام علي - عليه السّلام - : ما آمَنَ باللهِ مَنْ سكنَ الشَكُّ قَلْبَه. «تصنيف غرر الحكم، ص 87، ح 1446» امام علي - عليه السّلام - فرمود: كسي كه در قلب او شك و ترديد ساكن است، به پروردگار عالم ايمان ندارد. 40. قال النبيّ - صلّي الله عليه و آله - : افضَلُ الايمانِ، أن تعلَمَ أنّ اللهَ معكَ حيثُ ما كُنْتَ. «كنز العمّال، ج 1، ح 66» پيامبر اكرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: برترين درجه ايمان، آن است كه بداني هر كجا هستي خدا نيز با تو هست.
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۲ساعت 5:38  توسط داود صیاد مالفجانی
|
|
* |